.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افت 3 برابری تراز آب خزر نسبت به سال گذشته/ شرایط بحرانی خزر
مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سطح تراز آب دریای خزر در سال 1397 نسبت به سال قبل 4سانتی‌متر کاهش داشت که امسال با سه برابر افت تراز به 12 سانتی‌متر رسید.

به گزارش شمال نیوز، دریای خزر دارای رفتارهای مختلف پسروی و پیشروی است که درحال حاضر زمان پسروی است که باید به دغدغه جدی مسؤولان تبدیل شود.

 

موضوع مهم این است این رفتار دریا یعنی پسروی و پیشروی نباید زمینه سوءاستفاده برخی را فراهم کند ؛ در سال‌های گذشته  دولت و تعداد زیادی از مردم به‌دلیل تجاوز به حریم طبیعی دریا، دچار آب‌گرفتگی شدند و هزینه‌های سنگینی را دولت برای ممانعت از پیشروی، ساحل‌سازی کرده و دپوی سنگ‌ها و بتون‌های زیادی در سواحل دریا انجام داده که بخش‌هایی از مناظر زیبای ساحل را نازیبا کرد که در زمان پسروی باید به این مسائل توجه کنند.

 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سطح تراز آب دریای خزر در سال 1397 نسبت به سال قبل 4سانتی‌متر کاهش داشت که امسال با سه برابر افت تراز به 12 سانتی‌متر رسید.

 

همایون خوشروان افزود: افت سه برابر سطح تراز آب دریای خزر نسبت به سال گذشته دخل و تصرف‌های انسانی را پررنگ‌ می‌کند.

 

وی اضافه کرد: ازسویی دیگر بحث سدهای درحال ساخت، خشکسالی پیش‌رو، افت تراز سه برابری و کاهش روان‌آب موجب شده دریای خزر در شرایط بحرانی قرار گیرد.

 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: باتوجه به این شرایط تالاب‌های منطقه ازجمله میانکاله، گمیشان، خلیج گرگان و سایر به شدت به سمت خشک‌زایی پیش خواهند رفت و شرایط ناگواری را تجربه خواهند کرد، به این معنا که شرایطی که باید سه سال آینده تجربه می‌کردند امسال تجربه می‌کنند.

 

خوشروان ادامه داد: موضوع دیگر بحث نرخ آلودگی‌های دریای خزر حاصل از فعالیت‌های صنعتی، انسانی، کشاورزی و سایر است که منجر به مشکلات عدیده زیست‌محیطی و سلامتی در مناطق ساحلی می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید مطالعات مفیدی روی بحث دریای خزر صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ازجمله نواقصی که داریم این است که مطالعات و تحقیقات روی دریا ضعیف است  و حتی مراکزی که متولی تحقیقات در این زمینه هستند به‌دلیل نداشتن بودجه کافی و عدم ظرفیت کارشناسی شرایط فعالی ندارند.

 

مدیر سابق مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر  با اعلام اینکه شاهد رشد هیچگونه فعالیت‌های علمی روی دریا نیستیم که این جای نگرانی دارد، تصریح کرد: برای دریایی که به‌سرعت درحال خشک شدن و افزایش آلودگی است ضرورت همت همه جانبه استان‌های ساحلی را می‌طلبد قبل از آنکه بحران زیست‌محیطی غیرقابل جبرانی رخ دهد باید از این مشکل جلوگیری شود.

 

خوشروان یادآور شد: باید شرایط انجام تحقیقات برای کارشناسان خبره و متخصصان زبده فراهم شود که درصورت تحقق این مهم می‌توان جلوی بحران گرفت در غیر این صورت شاهد خسارت غیرقابل در بخش‌های مختلف دریای خزر خواهیم بود.

 

منبع:فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.177 seconds.